Gnostilainen Valon messu

Gnostilainen Valon messu järjestetään tammi-, maalis- ja marraskuussa Helsingissä, Uudenmaankatu 33 (Karttalinkki) sekä Gnostilaisten kesäpäivien yhteydessä heinä-elokuussa.

Tilaisuuksiin on kaikilla vapaa pääsy.  

Gnostilainen Valon messu ​​on meditatiivinen​ ​hartaustilaisuus, ​jossa vuorottelevat klassinen ​musiikki​ ja dogmeista vapaa​t hengelliset tekstit sekä parin vuosituhannen takaiset rituaaliset jaksot.

 

Messussa luettavat tekstit ja rukoukset sekä musiikkiteokset välittävät universaalia rakkauden sanomaa. Noin puolet messun kestosta muodostuu musiikista.

 

Messuun sisältyy kaksi gnostilaisuudelle ominaista pyhää toimitusta: ”vapautumiskaste” ja ”yhteisyyden ateria”.

 

Tammikuun messun teeman on lasten siunaaminen ja marraskuun messun teemana yleinen sielunmessu sekä muistokynttilöiden sytyttäminen pois nukkuneille läheisillemme.

Tulevien messujen päivämäärät ja teemat ilmenevät Tapahtumat-sivulta.
 

 


Valon messun osat:


 

1. JOHDANTO

2. LITURGIA
 

♦ Kunnia Korkeimman Rakkaudelle

- Rakkauden symboli (Joutsenen kuva) selitetään
On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä
(säv. Wagner: "Pyhiinvaeltajien kuoro")
- Rakkauden rukous

♦ Kunnia Korkeimman Viisaudelle

- Viisauden valon sytyttäminen - Viisauden olemus selitetään
Ave Sofia (säv. Schubert: "Ave Maria")
- Viisauden rukous

♦ Kunnia Korkeimman Voimalle

- Voiman valon sytyttäminen - Voiman olemus selitetään 
- Voiman rukous

Uskomme kulmakivet

- Uskon kulmakivet luetaan
Me uskomme Jumalaan (säv. Bach: "Air")

3. VAPAUTUMISKASTE

4. GNOSIS

  • Gnosis-teksti

  • Gnosis-rukous

5. YHTEISYYDEN ATERIA

 

6. MESSUN PÄÄTÖS

  • Loppumeditaatio

  • Kiitosvirsi ”Nyt ymmärrän”

  • Loppusiunaus

  • Almu ja poistuminen
     


SIELUNMESSU (marraskuun liturgian yhteydessä)

1. Kuoleman ihme

2. Requiem (Mozart: "Requiem – Lacrimosa")

3. Pois nukkuneiden muiston kunnioittaminen

       - Muistokynttilöiden sytyttäminen
 


 

Kuuntele tästä kappale "Pyhä henki keskellämme"

01-Pyhä henki keskellämme.mp3 (3.3 MB)

PYHÄ HENKI KESKELLÄMME
Säv. Johann Pachelbel: ”Canon”, san. Pentti Tuominen ja Senja Korhonen, sov. Jasse Varpama, Gnostilainen Kamariorkesteri & Senja Korhonen ja Jussi Penttinen.

1.
Pyhä henki keskellämme,
valtakunta sydäntemme,
rakkautta Jumalamme.

2.
Pyhä valo sisimpämme,
opastaja sielujemme,
viisautta Jumalamme.

3.
Pyhä voima kantajamme,
syvä rauha mieliemme,
lahja suuri Jumalamme.

4.
Elonkehä planeettamme,
kaikki luodut maailmamme,
olemusta Jumalamme.

KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
 

Kuuntele tästä kappale "Ave Sofia"

01-Ave Sofia.mp3 (4.2 MB)

AVE SOFIA
Säv. Frantz Schubert: "Ave Maria", san. Pentti Tuominen ja Jarmo Jylhä, sov. Jasse Varpama, Gnostilainen Kamariorkesteri ja Senja Korhonen.

Ave Sofia! Viisaus!
Sä kaikkeuden korkein mieli,
kuule rukouksemme.
Lapsinas me lähestymme sua, Sofia.
Unestamme heränneinä juuri,
valon hohde meitä johdattaa
viisauttasi kohti
ja näyttää tiedon ikuisen.
Ave Sofia!

Ave Sofia! Viisaus!
Sä sisimpämme syvin mieli,
johda ajatuksemme.
Vettä elämän me janoamme, Sofia.
Uupuneina päivämme työstä,
mielemme rauhaa halajaa.
Heijastaa sielu valoasi
ja näyttää tiedon ikuisen.
Ave Sofia!

KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"

Kuuntele tästä kappale "On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä"

05-On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä.mp3 (1.9 MB)

ON JUMALAN RAKKAUS OPPAAMME TIELLÄ
Säv. Richard Wagner: "Pyhiinvaeltajien kuoro", san Pentti Tuominen ja Jarmo Jylhä, sov. Jasse Varpama ja Jori Männistö, Gnostilainen Kamariorkesteri ja Kamarikuoro.

On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä
Ja viisaus matkasauvamme siellä.
Vaikka tietä ei näy, kohti valoa käy
tää kulkumme nöyrä ja vilpitön.

On uskomme, tieto ihmiselle,
vain hetken turva matkalaiselle.
Uskon täyttymys tuo, meille lohtua suo,
kun sydämen tie meidät rakkauteen vie.

Me kiitämme! Ylistämme!
Valoon kun käymme yhdessä näin ikuiseen.
Me kiitämme!

KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
 


Uskomme kulmakivet



Uskonkäsityksemme perustuvat hengellisen määränpään ja syvän ymmärryksen yhtenäisyyteen. Sallimme yksittäisten mielipiteiden ja uskonkäsitysten moninaisuuden ilman jyrkkiä opinkappaleita.


Pidämme samanvertaisina kaikkia uskontoja, jotka opastavat ihmisiä lähimmäisenrakkauteen.
 

Vaikka meillä ei ole varsinaista uskontunnustusta, meillä on tiettyjä keskeisiä uskomme kulmakiviä, joita haluamme kunnioittaa:


♦ On yksi Jumala – Kaikkeuden tietoisuus, kaiken alku ja loppu

♦ Meillä on yhteys Jumalaan 

♦ Sielu on kuolematon 

♦ Rakkaus on Elämän laki 

♦ Teot määräävät kohtalon

Kuuntele tästä kappale "Me uskomme Jumalaan"

06-Me uskomme Jumalaan.mp3 (2.0 MB)

ME USKOMME JUMALAAN
Säv. J.S. Bach: "Air", san. Pentti Tuominen ja Jarmo Jylhä, sov. Jasse Varpama ja Jori Männistö, Gnostilainen Kamariorkesteri ja Kamarikuoro.

Me uskomme Jumalaan,
josta kaikki kerran alkoi,
Jumalaan, vain Häneen kaikki päättyy taas.
Ja rakkauteen Jumalan,
joka luokseen kutsuu
elämälle tarkoituksen antaen.
Ja Valtakuntaan Valon,
joka meitä kaitsee ohjaten.
Rukoukset kaikki kuulee, meille avun suo.
Lapsina Valon kehitymme täällä,
sielumme ei kuole,
kun ketju elämäin sen uudistaa.
Palkinnon saamme,
kun sielumme on kirkas,
ja ikuisuuden Valoon tiemme täältä käy.
Ja ikuisuuden Valoon tiemme käy.

KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
 

 


Vapautumiskaste



Vapautumiskasteen esikuvana on yli 2000 vuotta sitten Eufrat ja Tigris virtojen varsilla eläneiden varhaisten gnostilaisten yhteisöjen upotuskaste virtaavassa vedessä. Tähän liittyi vertauskuvallinen ajatus, että niin kuin vesi puhdistaa kehon, niin se myös henkisesti pesee pois synnit ja puhdistaa sielun. He sanoivat, että niin kuin vesi heijastaa valoa, niin myös ihminen on puettu valoon, kun hän kasteen jälkeen nousee vedestä. Tätä kastetta kutsuttiin katumuskasteeksi. Valon messussa sitä kutsutaan vapautumiskasteeksi. Se on henkisen vapautumisen ja uudestisyntymisen vertauskuva. Kaupunkiolosuhteissa Gnostilaisen messun yhteydessä vapautumiskaste suoritetaan vertauskuvallisesti pyyhkäisemällä vedellä kevyesti uudistujan otsaa. 

Gnostilaisten kesäpäivien yhteydessä järven rannalla vapautumismiskaste voidaan toteuttaa upotuskasteena samalla tavalla kuin vapautumiskasteen esikuvana olleet munaiset gnostilaiset tekivät Eufrat ja Tigris virtojen varsilla pari tuhatta vuotta sitten.


Vapautumiskaste perustuu aina ajatuskulkuun: Tunnistan – päästän irti ja vapaudun – annan anteeksi itselleni ja muille

Kasteen ensimmäisessä osassa Esilukija lausuu: "Tekojesi kielteiset muistot huuhtoutuvat pois. Nyt voit antaa itsellesi anteeksi." Tämän symbolina osanottajan harteille asetetaan valkoinen viitta.

Kasteen toisessa osassa Esilukija lausuu: "Sinuun kohdistuneiden tuskallisten tapahtumien muisto huuhtoutuu pois. Nyt voit antaa anteeksi heille, jotka ovat kohdelleet sinua väärin."
 

Vapautumiskaste ei ole vihkimys gnostilaisen yhteisön jäsenyyteen, vaan pelkästään henkilökohtainen raskaista muistoista vapautumisen ja sisäisen uudistumisen pohdiskelu. Tähän voivat osallistua kaikki yhteisöön kuulumattomatkin, aikuiset ja lapset. 

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

 


Yhteisyyden ateria



Yhteisyyden ateria on vertauskuvallinen ja sen tarkoitus on lujittaa osanottajien yhteyttä. 

 

Yhteisyyden ateria liittyy vapautumiskasteeseen. Kun varhaiset gnostilaiset kasteensa jälkeen nousivat vedestä, heidän tuli osallistua joen rantapenkalla järjestettyyn yhteiseen ateriaan, johon kuuluivat leipä, öljy ja vesi.

 

Meidän yhteisyyden ateriallamme nautitaan palanen sesam-öljyyn dipattua leipää ja siemaus vettä. Ikivanhassa hengellisessä perinteessä leipää on pidetty ihmisruumiin vertauskuvana ja vettä sielun vertauskuvana. Öljy muistuttaa onnellisuudesta, jonka saavat jakaa kaikki Jumalaa ja toisiaan hengen yhteydessä rakastavat.

 

Yhteisyyden aterialla ei ole mitään tekemistä kristillisen Herran ehtoollisen tai minkään muunkaan vastaavan sakramentin kanssa. Aterialla nautitaan leipäsuikale, joka kastetaan sesam-öljyyn. Lopuksi nautitaan tilkkanen vettä. Ateria on lähimmäisenrakkauden vertauskuvallinen esitys. Ateriaan voivat osallistua kaikki yhteisöön kuulumattomatkin. 

NYT YMMÄRRÄN
Säv. trad., San. Pentti Tuominen ja Jarmo Jylhä, Gnostilainen Kamariorkesteri ja Kamarikuoro.

1.
Nyt ymmärrän,
miksi laulaa metsän lintunen,
miksi kukkii kedon kukkanen,
nyt sen ymmärrän.
Siunausta anelen,
luonnon kauneutta katselen.
Siinä äänen Jumalan
minä aina kuulen puhuvan.

2.
Nyt ymmärrän,
kuinka suurta rauhaa, onnea
elämä voi mulle antaa,
nyt sen ymmärrän.
Sydämeni aukaisen,
viisautta hiljaa kuuntelen.
Siinä äänen Jumalan
minä aina kuulen puhuvan.

3.
Nyt ymmärrän,
miksi janoni voi sammuttaa
tilkka elämäni virtaa,
nyt sen ymmärrän.
Kiitos sulle Korkehin,
kauttas rakkauden kohtasin.
Siinä äänen Jumalan
minä aina kuulen puhuvan.

KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
 


Gnostilaisesta Valon messusta sanottua:


 

♦ "Oli kuin olisin tullut  henkiseen kotiini."


♦ "Rasittuneeseen mieleeni palasi rauha."

 

"Löysin elämäni tarkoituksen."


♦ "Upea musiikki."
 

"Kaunis ja puhdas."

 

>> Seuravan messun päivämäärä

 

 

 

 

Jumalan lähestyminen – Reflektio

 

Jumala, suuntaamme ajatuksemme Sinua kohti, vaikka olet meiltä salattu.

Olet kaikkeuden viisaus. Olet kaiken alku ja voima.

Olet kaikkeuden rakkaus.

Siunaa meitä!

Jumala, me puhuttelemme Sinua kuin ihmisolentoa, vaikka olet vailla persoonallista olemusta.

Me käytämme Sinusta nimitystä ”Jumala”, vaikka Sinulla ei voi olla nimeä. Yhtä hyvin voisimme kutsua sinua ”Kaikkeuden Tietoisuudeksi”. Sinä olet se, joka Sinä olet.

Sinä olet läsnä kaikkialla, niin ylhäällä kuin alhaalla, elät meissä kaikissa elollisissa ja me elämme sinussa.

Meidän on mahdotonta käsittää Sinun olemustasi, sillä Sinä olet koko kosminen järjestys ja samanaikaisesti pienimpienkin hiukkasten sisältö.

Jumala, Sinä olet meidän sielussamme.

Meidän sielumme on osa Sinua.

Sinä ilmennät itseäsi luomakunnassasi.

Sinä ilmaiset itsesi meille jokaiselle.

Sinun Valosi valtakunta on sisäisesti meidän sydämissämme.

Sinun Valosi valtakunta on täällä meidän keskellämme.

Sinä valaiset kaiken olevaisen.

 

Gnostilaisessa messussa alttarin etuosassa on tunnuskuvana valkoinen joutsen, joka sulkee siipiensä suojaan huolenpitoa tarvitsevan lajitoverinsa. Se on rakkauden vertauskuva, mutta se on myös henkisyyden symboli, sillä se kuvaa sisäisen itsen löytämistä, gnosista.

Kuvio muodostaa ympyrän, elämänpyörän vertauskuvan, josta pää sielun symbolina tähyää kohti valoa.
Gnostilaisen messun alttari Helsingissä.
Kuva: Keimo Joensuu 2015
Uudistumiskaste
Yhteisyyden ateria

GNOSTILAISEN MESSUN MUSIIKKI CD-LEVYNÄ

 

Tästä voit tutustua levyn sisältöön ääninäyttein