Seitsemän Mestarin Tie -harjoitus

Seitsemän Mestarin Tie -meditaatio on melko syvä meditaatio-harjoitus, joka kuitenkin sopii sekä vasta-alkajille että kokeneemmille rentoutujille.  Kirjassaan "Seitsemän mestarin tie" psykologi John Selby esittelee meditaatio-harjoituksen, jossa mukaillaan hänen tulkintojaan seitsemästä mestarista. Nämä myös ihmiskunnan henkisen kehityksen kannalta tärkeät historian henkilöt ovat Patanjali, Lao-tse, Buddha, Jeesus, profeetta Muhammed, Gurdjieff ja Krishnamurti.

Jos harjaannuttaa itsensä näihin Seitsemän Mestarin Tien lauseisiin, niin ne tulevat myöhemmin toimimaan kuin ankkureina, joiden avulla voi päästä salamannopeasti johonkin tiettyyn mielentilaan. Periaatteessa nämä harjoituksen kohdat ovat kuin yksi, ketjutettu ankkuri, jolla mieli vaipuu ensin syvään tyhjyyteen ja sitten lopulta itsensä ytimen kautta autuaaseen olotilaan.

Tämä meditaatio on melko syvällistä rentoutumista ja siksi sitä kannattaa nauttia "kuurimaisesti". Harjoituksen avulla on saatu hyviä tuloksia, jos sen tekee esimerkiksi 1-3 kertaa päivässä 1-4 viikon ajan. Kuten jokainen uusi tapa vaatii opettelua, myös tämä harjoitus voi tuottaa erilaisia vaikeuksia. Alussa voi tulla keskittymisvaikeuksia, sitten voi tulla sisäistä vastusta, jos tämä ei toimikaan tai jos ajatukset vain pomppivat sinne tänne, ja lopulta rentoutuja voi nukahtaa joka kerta kun tekee harjoituksen. Kun kaikki nämä sisäisen vastustuksen vaiheet on käyty läpi, alkaa meditaatio toimia oikeasti. Se sisäisen rauhan palkinto, joka harjoittelun kautta on mahdollista saavuttaa, on kaiken ajan ja vaivan arvoinen.

Seitsemän Mestarin Tie -tekniikka sisältää seitsemän lausetta, jotka ovat kuin johtoajatuksia:

1. ”Hengitän vapaasti”

2. ”Mieleni on hiljaa”

3. ”Hyväksyn maailman juuri sellaisena kuin se on.”

4. ”Rakastan itseäni juuri tällaisena kuin olen.”

5. ”Sydämeni on avoin vastaanottamaan.”

6. ”Tiedän, kuka olen.”

7. ”Olen tässä … ja nyt … autuaana.”

 

Käymme seuraavaksi läpi nämä seitsemän lausetta. Jos harjaannutat itsesi näihin lauseisiin, niin ne tulevat myöhemmin toimimaan kuin ankkureina, joiden avulla voit päästä salamannopeasti johonkin tiettyyn mielentilaan. Periaatteessa nämä seitsemän lausetta ovat kuin yksi, ketjutettu ankkuri, jolla mieli vaipuu syvään tyhjyyteen.

1. ”Hengitän vapaasti”

Meditaation alussa kaikki huomio kiinnitetään hengitykseen ja sen tarkkailuun. Keskity siihen, miten vedät ilmaa sisään keuhkoihisi ja miten kohta puhallat sen ulos. Hengitätkö nenäsi vai suusi kautta? Jos jompikumpi näistä vaihtoehdoista on sinulle helpompi ja rennompi, valitse se. Entä, miten rintakehäsi liikkuu hengittäessäsi? Voitko hengittää vieläkin syvempään siten, että myös vatsasi tulee osaksi hengitystä. Saatko vielä laajennettua tilaa niin, että koko kehosi on osa hengitystäsi? Toistele itseksesi (ääneen tai vain mielessäsi) hiljalleen: ”Hengitän vapaasti”. Vedä rauhallisesti ilmaa sisään, oikein syvään, ja sitten samalla, kun päästät ilmaa ulos, oikein hitaasti, sano taas itseksesi: ”Hengitän vapaasti”. Yritä päästä rytmiin, jossa sanot sanat ”hengitän vapaasti” aina, kun puhallat ilmaa ulos, ja kun vedät ilmaa sisään, älä puhu tai ajattele mitään.

2. ”Mieleni on hiljaa”

Seuraavaksi laajenna hengityksen tiedostaminen niin, että tiedostat myös sydämen lyöntisi, tai ainakin ajattelet tiedostavasi ne. Tiedosta myös se tuoli, jolla istut, se paikka, jossa olet, se talo, se kaupunginosa, koko kaupunki... Tiedosta ympäristöstä tulevat äänet, ja anna niiden olla. Jos mielesi koettaa puuttua johonkin tai sanoa jotain, toista vain ääneen itsellesi: ”Mieleni on hiljaa”. Tiedosta seuraavaksi itsesi yksilönä, sitten tiedosta parisuhteesi tai kumppanisi, sitten perheesi, seuraavaksi sukusi ja ystäväsi, sitten työtoverit ja muut kaverit, seuraavaksi valtion kaikki ihmiset, ja lopulta kaikki maailman ihmiset. Riippumatta siitä, mitä ajatuksia mieleesi yrittää nousta, vastaat vain aina: ”Mieleni on hiljaa”. Lopulta ohjaat hengitysrytmisi taas sellaiseksi, että olet hiljaa ja ajattelematta sisäänhengityksessä, mutta ulospuhalluksen yhteydessä toistat hitaasti: ”Mieleni on hiljaa”.

3. ”Hyväksyn maailman juuri sellaisena kuin se on.”

Sitten palaat tiedostamaan koko tätä maailmaa ja sen ihmisiä, kaikkea mitä on. Voit pohtia itseksesi, ovatko ajatuksesi tästä maailmasta rauhallisia ja rentoja, vai tunnetko tuskaa ja mielipahaa. Sitten kohtaat totuuden niin hyvin kuin osaat, älä arvostele, älä puutu mihinkään, vaan sano itsellesi: ”Hyväksyn maailman juuri sellaisena, kuin se on”. Luovu halustasi muuttaa mitään, tai siirtää tai korjata mitään, sano vain itsellesi: ”Hyväksyn maailman juuri sellaisena, kuin se on”. Aina mielen nostaessa esiin uuden ajatuksen, johon puuttua tai tarttua kiinni, sanot taas itsellesi: ”Hyväksyn maailman juuri sellaisena, kuin se on”. Kaikki vääryydet, huonot systeemit ja ikävät ihmiset, taloustilanne, politiikan tehottomuus, yleinen itsekkyys… Sanot vain: ”Hyväksyn maailman juuri sellaisena, kuin se on”. Hyväksytä myös kaikki hyvät asiat: rakkaus, välittäminen, ilo ja onnellisuus. Ja samalla ohjaat hengitysrytmiäsi taas suuntaan, jossa uloshengityksen aikaan toistat: ”Hyväksyn maailman juuri sellaisena kuin se on”, ja sisäänhengityksessä olet vain hiljaa.

4. ”Rakastan itseäni juuri tällaisena kuin olen.”

Kun olet hyväksynyt ulkopuolen, on tullut aika hyväksyä myös sisäpuoli. Sano itsellesi heti: ”Rakastan itseäni juuri tällaisena, kuin olen”. Tunnetko syyllisyyttä tai kadutko jotain? Luovu siitä tässä hetkessä, ja ajattele vain: ”Rakastan itseäni juuri tällaisena, kuin olen”. Olet sen arvoinen, ja pystyt siihen, se on mahdollista, myös sinulle, sillä voit ”rakastaa itseäsi juuri sellaisena, kuin olet”. On sinun oma päätöksesi, rakastatko itseäsi tässä ja nyt, vai etkö. Tee valinta, että rakastat, ja sano tämän jälkeen: ”Rakastan itseäni juuri tällaisena, kuin olen”. Tämän jälkeen ala taas ohjaamaan hengitystäsi rytmiin, jossa sisäänvedon aikana olet täysin vaiti, mutta uloshengittäessäsi sanot itsellesi: ”Rakastan itseäni juuri tällaisena, kuin olen”.

5. ”Sydämeni on avoin vastaanottamaan.”

Koska rakastat itseäsi, avaat seuraavaksi sydämesi tuntemaan kaikki tunteet, ihan kaikki tunteet. Jos sinulla on jotain lukkoja, pane ne pois, ja jos löydät esteitä, luovu niistä. Sanot vain itsellesi: ”Sydämeni on avoin vastaanottamaan”. Voit myös sanoa: ”Sydämeni on avoin vastaanottamaan parantavaa voimaa”, ja ehkä jo tunnet, miten tuota voimaa alkaa kertyä rintaasi. Olet ansainnut saman mahdollisuuden kuin kaikki muutkin, ja sydämesi on valmiina siirtymään kanssasi eteenpäin. Päästä irti peloistasi, vihastasi ja kaikista uskomuksistasi. Sydämesi kyllä kertoo sinulle, että se on ”avoin vastaanottamaan parantavaa voimaa”. Sydämesi tietää, mitä sinä tarvitset. Anna sen parantaa sinut. Ja seuraavaksi on taas aika hengittää sisään oikein syvään ja olla vain hiljaa, minkä jälkeen uloshengityksen mukaan sanot itsellesi: ”Sydämeni on avoin vastaanottamaan parantavaa voimaa”.

6. ”Tiedän, kuka olen.”

Kun sydämesi on avoin, voit seuraavaksi keskittää ajatuksesi johonkin tiettyyn asiaan, vaikka edessäsi näkyvään seinään (jos silmäsi ovat auki) tai yksittäiseen ajatukseen (jos silmäsi ovat kiinni). Syvennä aistikokemustasi. Keskity hengitykseesi ja aistikokemukseesi, ja samalla käänny itseesi päin todeten: ”Tiedän, kuka olen”. Tiedosta itsesi, se, joka havainnoi seinää tai ajatusta. Sinä et ole vain sinä, vaan sinä olet paljon enemmän, olet kuin tietoisuuden todistaja, jonka aistien kautta koko maailmankaikkeuden tietoisuus on tässä hetkessä. Sanot: ”Tiedän, kuka olen.” Sulaudut koko ajan enemmän ja enemmän tietoisuuden kanssa yhdeksi ja samaksi, olet Jumalan korvat ja silmät tässä hetkessä, muistuta itseäsi: ”Tiedän, kuka olen.” Ehkä lopulta pääset jopa irti aistikokemuksestasi ja näet todellisen itsesi, todistajan, joka sanoo: ”Tiedän, kuka olen.” Sitten tasaa taas hengitysrytmi hiljaa sisäänpäin, ja kun hengität ulospäin, sano: ”Tiedän, kuka olen”.

7. ”Olen tässä … ja nyt … autuaana.”

Kun tunnet ykseyttä maailmankaikkeuden tietoisuuden kanssa, oivallat, miten sisäinen vapaus on ajatuksia ja mielenhallintaa tärkeämpää. Sinä itse olet kaikkien ajatusten ja niiden merkitysten alkuunpanija. Sinä olet rakentanut oman mielesi. Katso ja näe. ”Olen tässä … ja nyt … autuaana.” Ymmärrä, mitä on todellinen hiljaisuus, huomaa kauneus ympärilläsi, huomaa rakkaus kaikkialla, näe mielesi toiminta, ja näe itsesi ja olemisesi, ja olemattomuutesi. ”Olen tässä … ja nyt … autuaana.” Kokemuksesi täyttää ilo ja rauha. Olet nyt sitä, mitä olet luonnollisesti ja jo sitä ennen, luovu ajattelusta ja käsitteistä, avaudu jumalalliselle riemulle ja ota vastaan luova ilo ja rakkaus. Sano itsellesi: ”Olen tässä … ja nyt … autuaana.” Ole intohimoinen tietämään totuus kaiken taustalla, totuus siitä, kuka sinä todella olet aina ollut. ”Olen tässä … ja nyt … autuaana.” Antaudu autuudelle ja intohimoiselle energialle, antaudu oivalluksille, sillä ”Olen tässä … ja nyt … autuaana.” Sinun ei tarvitse tehdä enää mitään, olet perillä. ”Olen tässä … ja nyt … autuaana.”

 

Lähde: https://houseoftruth.education/fi