Tyhjä tuoli -harjoitus

Tyhjä tuoli -harjoitus on ihmisläheinen menetelmä, joka perustuu psykoterapeutti Fritz Perlsin luomaan Gestalt- eli hahmoterapiaan. Sen tavoitteena on luoda ihmiselle yhä suurempi tietoisuus ”tässä ja nyt” -olotilasta.

Usein ikävät muistot ja tapahtumat estävät ihmistä pääsemästä nykyhetkeen kokonaisvaltaisesti. Siksi anteeksiantaminen ja anteeksisaaminen ovat tärkeitä asioita. Syyllisyyden ja kaunan kantaminen kuormittavat ihmismieltä. Se kannattaa purkaa perin pohjin auki. Siinä hyvänä apuna on ”tyhjää tuoli” joka liittyy anteeksiantamisen prosessiin.

Henkinen valmistelu: Mieti ennen harjoitusta, keille ihmisille kannat kaunaa. Valitse heistä yksi, jolle olisi syytä antaa anteeksi. 

Fyysinen valmistelu: Järjestä itsellesi rauhallinen paikka, jossa voit vapaasti puhua ääneen ilman, että kukaan kuuntelee. Aseta kaksi tuolia vastakkain noin metrin päähän toisistaan. Ota saataville muistiinpanovälineet.

Prosessi etenee näin:

1. Istu toiselle tuolille ja kuvittele valitsemasi henkilö istumaan sinua vastapäätä tyhjään tuoliin. Toivota henkilö tervetulleeksi lausumalla ääneen hänen nimensä ("Tervetuloa N.N.).

2. Aloita keskustelu kertomalla henkilölle se asia tai tapahtuma, josta et pitänyt tai mikä loukkasi sinua, ja kuvaile, mitä se aiheutti sinulle. Voit käyttää sanoja kuten: ”Se, mitä teit minulle oli väärin minua kohtaan ja olen ollut siitä katkera / vihainen / suuttunut / peloissani / surullinen / masentunut / estynyt / nöyryytetty, sen vuoksi, että ..... (tässä kohtaa kerrot mahdollisimman tarkasti ja moniulotteisesti sen, mitä tapahtui ja mitä se on siitä eteenpäin sinussa aiheuttanut)”.

Jatka kohtaa 2. niin kauan, ettei tästä asiasta ole enää mitään sanottavaa.

3. Kerro seuraavaksi henkilölle, miten hänen ei olisi pitänyt käyttäytyä/puhua/toimia siinä tilanteessa. Voit käyttää sanoja kuten: ”(Henkilön nimi), sinun ei olisi pitänyt .... (tehdä mitä), tai olla .... (millainen) siinä tilanteessa.”

4. Sitten mietit, mitä sinä ”tässä ja nyt” ajattelet hänestä. Tee paperille lista sanoista, joilla kuvaat ajattelemaasi henkilöä. Kerro hänelle sitten, miten nämä ajatuksesi vaikuttavat sinuun tällä hetkellä. Kerro, miten kohtelet häntä tai miten sinulla on tapana reagoida häneen. Kerro, mitä tunteita sinussa herää, kun reagoit, niin kuin reagoit. Kerro lisäksi, miten kohtelet itseäsi, kun sinulla on hänestä negatiivisia ajatuksia.

5. Seuraavassa vaiheessa tehtäväsi on etsiä mielessäsi sellainen toinen henkilö, joka voisi olla kyseisen ihmisen seurassa ilman yhtään negatiivista ajatusta hänestä. Kuvittele näkeväsi hänet sellaisen ihmisen kanssa.

6. Nyt on aika kertoa henkilölle se kaikki, mitä sinä olisit toivonut tapahtuvan, eli mitkä olivat odotuksesi häntä kohtaan, miten hänen sinun mielestäsi olisi silloin pitänyt toimia. Määrittele tämä positiivisessa kyllä-muodossa välttäen kielteisiä ilmaisuja. Esim. älä sano, että ”olisin halunnut, ettet ole väkivaltainen”, vaan sano, että ”olisin halunnut sinun olevan rauhallinen ja lempeä”. Nosta molemmat kädet ylös noin silmien korkeudelle siten, että kämmenet ovat sinuun itseesi päin ja kämmenselät osoittavat kohti henkilöä. Voit sanoa: ”Olisin toivonut sinulta (henkilön nimi) toisenlaista toimintaa, mutta niin ei tapahtunut. Nyt peruutan kaikki odotukseni sinua kohtaan täydellisesti.” Samalla kun puhut, vedä nopeasti kätesi alas. Tässä osoitat itsellesi kehonkielellä luopuvasi odotuksista.

Toista kohta 6. niin monta kertaa, kuin sinussa herää tunteita, positiivisia tai negatiivisia. Kun odotukset on kokonaan poistettu, tunteita ei enää herää lainkaan.

7. Lopuksi palauta mieleesi rakkauden, anteeksiantamisen, täydellisen hyväksynnän ja vapauden tunne. Voit sanoa: ”(Henkilön nimi), minä annan sinulle anteeksi sen, että et toteuttanut minun odotuksiani ja annan myös itselleni anteeksi sen, että olin itse asettanut ne odotukset. Olemme molemmat vastuussa omista tunteistamme ja käyttäytymisestämme. Jokaisen tunteen ja käyttäytymisen takana on jokin positiivinen tarkoitus. Vapautan sinut ja itseni meidän molempien hyväksi.” Voit vielä lopuksi kiittää henkilöä (nimeltä mainiten) ja hyvästellä hänet.

Jos olet tehnyt harjoituksen syvällisesti ja rauhassa, niin asenteesi kyseistä henkilöä kohtaan on muuttunut pysyvästi. On tarpeetonta ja liian raskasta kantaa syyllisyyden ja katkeruuden taakkoja mukana elämässään. Siksi sinun on suositeltavaa jutella omassa mielessäsi tällä tavalla niiden henkilön kanssa, joita kohtaan kannat kaunaa. Sinä itse päätät, kuinka monta tilannetta ja ihmistä on hyvä käydä läpi. Aikuisikään ehtineellä ja monessa mukana olleella ihmisellä, voi olla jopa kymmeniä henkilöitä, joiden kanssa on syytä istuutua alas.

Mikään ei estä sinua istuttamasta tyhjään tuoliin myös itseäsi ja sitten tekemään itse itsellesi tämä sama prosessi. Tulokset voivat olla yllättävän hyviä. 

 

Lähteet: 

Joseph O'Connor: “NLP Workbook: A Practical Guide to Achieving the Results You Want”. 2001.

https://houseoftruth.education/fi