Gnostilainen messu - Valon hartaus

Gnostilainen messu eli Valon hartaus on Gnostilaisen Seuran hengellisen toiminnan keskeisin tapahtuma.

Messun teologinen sisältö on uusgnostilainen. Luettavat tekstit ja rukoukset välittävät universaalia rakkauden sanomaa.

Messun musiikki koostuu tunnetuista klassisista sävellyksistä, joihin on kirjoitettu gnostilaiset sanoitukset.

Messuun sisältyy kaksi gnostilaisuudelle ominaista pyhää toimitusta: ”uudistumiskaste” ja ”yhteisyyden ateria”.

Valon hartaus järjestetään vuosittain kuusi kertaa: tammi-, maalis-, touko-, syys- ja marraskuun toisena sunnuntaina klo 16.00 Helsingissä, Uudenmaankatu 33. (Karttalinkki) sekä Gnostilaisten kesäpäivien yhteydessä heinäkuussa.

Jokaisella Valon hartaudella on oma teemansa, jonka mukaan musiikki ja tekstit vaihtelevat. Tietyt perusosat toistuvat samanlaisina. Tammikuussa ohjelmaan kuuluu lasten siunaaminen ja marraskuussa yleinen sielunmessu kynttilähartauksineen.

Valon hartauksiin on kaikilla vapaa pääsy.  Vapaaehtoisen kolehdin tuotto käytetään hengellisen toiminnan hyväksi.

Tulevien messujen päivämäärät ja teemat ilmenevät tapahtumakalenterista.
 

 


Gnostilaisen messun osat:


 

1. JOHDANTO

1.1. Hiljentyminen (meditaatio)

1.2. Johdantomusiikki (säv. Händel: "Xerxes", Largo)

1.3. Jumalan lähestyminen – Reflektio

1.4. Valo on tullut keskuuteemme

1.5. Kiitos

1.6. Pyhä henki keskellämme (Säv. Pachelbel: ”Canon”)

 

2. LITURGIA

2.1. Viisauden teksti

2.2. Viisauden yhteys
2.3. Ave Sofia (säv. Schubert: "Ave Maria")

2.4. Rakkaus on Elämän laki

2.5. Rakkauden teksti

2.6. On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä (säv. Wagner: "Pyhiinvaeltajien kuoro")

2.7. Rakkauden yhteys

2.8. Lasten siunaaminen (vain tammikuun messun yhteydessä)

2.9. Uskomme kulmakivet

2.10. Me uskomme Jumalaan (säv. Bach: "Air")

 

3. SIELUNMESSU (vain marraskuussa)

3.1. Kuoleman ihme

3.2. Requiem (Mozart: "Requiem – Lacrimosa")

3.3. Pois nukkuneiden muiston kunnioittaminen

       - Muistokynttilöiden sytyttäminen
 

4. UUDISTUMISKASTE

4.1. Kasteen alkusanat

4.2. Uudistumisen rukous

4.3. Hiljentyminen uudistukseen (Mahler:  Sinfonia nro 5, Adagietto-osa)

4.4. Kehotus uudistumaan

4.5. Uudistumiskaste 

4.6. Gnosis

 

5. YHTEISYYDEN ATERIA

5.1. Aterian alkusanat

5.2. Ateriarukous

5.3. Yhteisyyden ateria

5.4. Kiitosvirsi (”Nyt ymmärrän”)

5.5. Loppusiunaus

5.6. Päätösmusiikki

5.7. Almu ja poistuminen
 

 


Jumalan lähestyminen – Reflektio



Jumala, me suuntaamme ajatuksemme sinua kohti, vaikka olet käsityskykymme ulottumattomissa.

Olet kaikkeuden mieli ja äly, universaali viisaus ja voima, ensimmäinen ajatus, josta kaikki olevainen on alkanut.

Sinä annat perustan näkymättömälle ja näkyvälle maailmankaikkeudelle sekä elävöität kaiken elollisen.

Me puhuttelemme Sinua kuin ihmisolentoa, vaikka olet vailla persoonallista olemusta.

Me käytämme sinusta nimitystä ”Jumala”, vaikka Sinulla ei voi olla nimeä. Yhtä hyvin voisimme kutsua Sinua ”Ensimmäiseksi Absoluutiksi”, ”Viisauden Valtiaaksi”, ”Voiman Hallitsijaksi”, ”Rakkauden Lähteeksi” tai ”Valon Ruhtinaaksi”. Nimityksillä ei ole merkitystä. Sinä olet se, joka Sinä olet.

Joskus me kutsumme Sinua ”Korkeimmaksi” ikään kuin asuisit jossain ylhäällä taivaitten tuolla puolen, vaikka Sinä olet kaiken läpäisevä tietoisuus, läsnä kaikkialla, niin ylhäällä kuin alhaalla, elät meissä kaikissa elollisissa ja me elämme sinussa.

Meidän on mahdotonta käsittää Sinun olemustasi, sillä Sinä olet koko kosminen järjestys ja samanaikaisesti pienimpienkin hiukkasten sisältö.

Sinä olet meidän sielussamme ja meidän sielumme on osa Sinua. Sinä ilmennät itseäsi luomakunnassasi ja ilmaiset itsesi meille jokaiselle yksilöllisesti. Niinpä voisimme jokainen kutsua sinua nimellä ”Sydämeni Jumala”.

Sinä valaiset kaiken olevaisen ja Sinun valosi valtakunta on täällä meidän keskellämme, sisäisesti meidän sydämissämme.

Sinä, joka olet ikuisen viisauden lähde, anna meille viisautta ymmärtää kaikkeuden sopusointu.

Sinä, joka olet loppumattoman voiman lähde, anna meille voimaa torjua kielteiset ajatukset, jotta voisimme tuntea Sinun läsnäolosi sisimmässämme.

Sinä, joka olet puhtaan rakkauden lähde, anna meille tieto elämämme tarkoituksesta ja ohjaa meitä rakkauteen.

Sinä, joka olet pyhän valon lähde, valaise sydämeemme niin, että tietoisuutemme löytää tien Sinun yhteyteesi. 

 

- Niin tapahtukoon.
 


 

Kuuntele tästä alkua gnostilaisen messun kappaleesta "Pyhä henki keskellämme"

PYHÄ HENKI KESKELLÄMME
(Säv. Pachelbel: ”Canon”)


1.
Pyhä henki keskellämme,
valtakunta sydäntemme,
rakkautta Jumalamme.

2.
Pyhä valo sisimpämme,
opastaja sielujemme,
viisautta Jumalamme.

3.
Pyhä voima kantajamme,
syvä rauha mieliemme,
lahja suuri Jumalamme.

4.
Elonkehä planeettamme,
kaikki luodut maailmamme,
olemusta Jumalamme.

KOKO KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
 


Viisauden yhteys


 

Viisauden ja Valon Valtias, opasta meitä löytämään Valon valtakunta, joka on sisäisesti meissä ja meidän lähimmäistemme keskellä.

Anna meidän täyttyä viisauden valosta ja anna henkisen olemuksemme eheytyä.

Anna meille voimaa hylätä turhat aineelliset pyyteemme ja pyhittää itsemme henkiselle elämälle.

 

- Niin tapahtukoon

 


 

Kuuntele tästä alkua gnostilaisen messun kappaleesta "Ave Sofia"

AVE SOFIA
(säv. Schubert: "Ave Maria")

Ave Sofia! Viisaus!
Sä kaikkeuden korkein mieli,
kuule rukouksemme.
Lapsinas me lähestymme sua, Sofia.
Unestamme heränneinä juuri,
valon hohde meitä johdattaa
viisauttasi kohti
ja näyttää tiedon ikuisen.
Ave Sofia!

Ave Sofia! Viisaus!
Sä sisimpämme syvin mieli,
johda ajatuksemme.
Vettä elämän me janoamme, Sofia.
Uupuneina päivämme työstä,
mielemme rauhaa halajaa.
Heijastaa sielu valoasi
ja näyttää tiedon ikuisen.
Ave Sofia!

KOKO KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"

Kuuntele tästä alkua gnostilaisen messun kappaleesta "On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä"

ON JUMALAN RAKKAUS OPPAAMME TIELLÄ
(säv. Wagner: "Pyhiinvaeltajien kuoro")

On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä
Ja viisaus matkasauvamme siellä.
Vaikka tietä ei näy, kohti valoa käy
tää kulkumme nöyrä ja vilpitön.

On uskomme, tieto ihmiselle,
vain hetken turva matkalaiselle.
Uskon täyttymys tuo, meille lohtua suo,
kun sydämen tie meidät rakkauteen vie.

Me kiitämme! Ylistämme!
Valoon kun käymme yhdessä näin ikuiseen.
Me kiitämme!

KOKO KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
 


Rakkauden yhteys


 

Rakkauden Jumala, anna meidän vastaanottaa sydämiimme rakkauden henki.

Anna henkesi kirkastua meissä ja puhdistaa mielemme.

Tee meistä Valon lapsia niin, että voisimme rakastaa Sinua koko sydämestämme,

rakastaa lähimmäisiämme kuin itseämme

ja rakastaa omaa kehoamme, joka on Valon temppeli,

sekä rakastaa koko luomakuntaa, joka on maallinen kotimme.

– Niin tapahtukoon.


Uskomme kulmakivet



Uskonkäsityksemme perustuvat hengellisen määränpään ja syvän ymmärryksen yhtenäisyyteen. Sallimme yksittäisten mielipiteiden ja uskonkäsitysten moninaisuuden ilman jyrkkiä opinkappaleita.


Pidämme samanvertaisina kaikkia uskontoja, jotka opastavat ihmisiä lähimmäisenrakkauteen.

Vaikka meillä ei ole varsinaista uskontunnustusta, meillä on tiettyjä keskeisiä uskomme kulmakiviä, joita haluamme kunnioittaa:


♦ On yksi Jumala – kaiken alku ja loppu

♦ Rakkaus on Elämän laki

♦ Rukous on ihmisen yhteys Jumalaan

♦ Sielu on kuolematon

♦ Teot määräävät kohtalon 

Kuuntele tästä alkua gnostilaisen messun kappaleesta  "Me uskomme Jumalaan"

ME USKOMME JUMALAAN
(Säv. Bach: "Air")

Me uskomme Jumalaan,
josta kaikki kerran alkoi,
Jumalaan, vain Häneen kaikki päättyy taas.
Ja rakkauteen Jumalan,
joka luokseen kutsuu
elämälle tarkoituksen antaen.
Ja Valtakuntaan Valon,
joka meitä kaitsee ohjaten.
Rukoukset kaikki kuulee, meille avun suo.
Lapsina Valon kehitymme täällä,
sielumme ei kuole,
kun ketju elämäin sen uudistaa.
Palkinnon saamme,
kun sielumme on kirkas,
ja ikuisuuden Valoon tiemme täältä käy.
Ja ikuisuuden Valoon tiemme käy.

KOKO KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
 

 


Uudistumiskaste

 

Uudistumiskasteen esikuvana on yli 2000 vuotta sitten Eufrat ja Tigris virtojen varsilla eläneiden varhaisten gnostilaisten yhteisöjen upotuskaste virtaavassa vedessä. Tähän liittyi vertauskuvallinen ajatus, että niin kuin vesi puhdistaa kehon, niin se myös henkisesti pesee pois synnit ja puhdistaa sielun. He sanoivat, että niin kuin vesi heijastaa valoa, niin myös ihminen on puettu valoon, kun hän kasteen jälkeen nousee vedestä. Tätä kastetta kutsuttiin uudistumiskasteeksi tai katumuskasteeksi.

Myös suomalaisessa gnostilaisessa yhteisössä uudistumiskaste on hengellisen uudestisyntymisen vertauskuva. Se toteutetaan upotuskasteena vain Gnostilaisten kesäpäivien yhteydessä järven rannalla. Kaupunkiolosuhteissa Gnostilaisen messun yhteydessä uudistumiskaste suoritetaan vertauskuvallisesti pyyhkäisemällä vedellä kevyesti uudistujan otsaa.

Uudistumiskaste perustuu aina ajatuskulkuun: Tunnustan Jumalan edessä. – Sovitan ihmisten edessä. – Kadun sydämessäni. – Uudistun ja teen parannuksen.

Ennen uudistumiskastetta avustaja lausuu jokaiselle henkilökohtaisesti: “Katumiesi tekojen muisto huuhtoutuu pois”. Kasteen jälkeen avustaja lausuu: “Jumala sinussa suo anteeksiannon”.


Uudistumiskaste ei ole vihkimys gnostilaisen yhteisön jäsenyyteen, vaan pelkästään henkilökohtainen sisäisen uudistumisen vertauskuvallinen pohdiskelu. Tähän voivat osallistua kaikki yhteisöön kuulumattomatkin, aikuiset ja lapset. 

 


Yhteisyyden ateria



Yhteisyyden ateria lujittaa seurakunnan yhteyttä. Ateria on vertauskuvallinen ja se koostuu leivän, sesam-öljyn ja veden nauttimisesta seurakuntalaisten kesken.

 

Yhteisyyden ateria liittyy uudistumiskasteeseen. Kun varhaiset gnostilaiset uudistumiskasteen puhdistamina nousivat vedestä, heidän tuli sen jälkeen osallistua joen rantapenkalla järjestettyyn yhteiseen ateriaan, johon kuuluivat leipä, öljy ja vesi.

Ikivanhassa hengellisessä perinteessä leipää on pidetty ihmisruumiin vertauskuvana ja vettä sielun vertauskuvana. Öljy muistuttaa onnellisuudesta, jonka saavat jakaa kaikki Jumalaa ja toisiaan hengen yhteydessä rakastavat.

 

Nautimme yhteisyyden ateriallamme palasen leipää ja siemauksen vettä tämän perinteen mukaisesti. Kun kastamme leipäpalasemme sesam-öljyyn, ajattelemme sen vertauskuvallista merkitystä.
 

Yhteisyyden aterialla ei ole mitään tekemistä Herran ehtoolisen tai minkään muunkaan vastaavan sakramentin kanssa. Aterialla nautitaan leipäsuikale, joka kastetaan sesam-öljyyn. Lopuksi nautitaan tilkkanen vettä. Ateria on lähimmäisenrakkauden vertauskuvallinen esitys. Ateriaan voivat osallistua kaikki yhteisöön kuulumattomatkin, aikuiset ja lapset. 

Kuuntele tästä alkua gnostilaisen messun kiitosvirrestä  "Nyt ymmärrän"

NYT YMMÄRRÄN

1.
Nyt ymmärrän,
miksi laulaa metsän lintunen,
miksi kukkii kedon kukkanen,
nyt sen ymmärrän.
Siunausta anelen,
luonnon kauneutta katselen.
Siinä äänen Jumalan
minä aina kuulen puhuvan.

2.
Nyt ymmärrän,
kuinka suurta rauhaa, onnea
elämä voi mulle antaa,
nyt sen ymmärrän.
Sydämeni aukaisen,
viisautta hiljaa kuuntelen.
Siinä äänen Jumalan
minä aina kuulen puhuvan.

3.
Nyt ymmärrän,
miksi janoni voi sammuttaa
tilkka elämäni virtaa,
nyt sen ymmärrän.
Kiitos sulle Korkehin,
kauttas rakkauden kohtasin.
Siinä äänen Jumalan
minä aina kuulen puhuvan.

KOKO KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
  


Gnostilaisesta messusta sanottua:


 

♦ "oli kuin olisin tullut  henkiseen kotiini"


♦ "rasittuneeseen mieleeni palasi rauha"

 

"löysin elämäni tarkoituksen"


♦ "upea musiikki"
 

"kaunis ja puhdas"

 

>> Seuravan messun päivämäärä

 

 

 

Gnostilaisen messun alttari.
Kuva: Keimo Joensuu 2015
Gnostilaisessa messussa alttarin etuosassa on tunnuskuvana valkoinen joutsen, joka sulkee siipiensä suojaan huolenpitoa tarvitsevan lajitoverinsa.

Kuvio muodostaa ympyrän, elämänpyörän vertauskuvan, josta pää sielun symbolina tähyää kohti valoa.

 

 

 

 

Uudistumiskaste
Yhteisyyden ateria