Gnostilainen Valon messu
Gnostilainen Valon messu on meditatiivinen hartaustilaisuus, jossa vuorottelevat klassinen musiikki ja dogmeista vapaat hengelliset tekstit sekä parin vuosituhannen takaiset rituaaliset jaksot.
Messussa luettavat tekstit ja rukoukset välittävät universaalia rakkauden sanomaa.
Messuun sisältyy kaksi gnostilaisuudelle ominaista pyhää toimitusta: ”puhdistumiskaste” ja ”yhteisyyden ateria”.
Gnostilainen Valon messu järjestetään tammi-, maalis-, touko-, syys- ja marraskuussa Helsingissä, Uudenmaankatu 33 (Karttalinkki) sekä Gnostilaisten kesäpäivien yhteydessä heinä-elokuussa.
Jokaisella kerralla on oma teemansa, jonka mukaan musiikki ja tekstit vaihtelevat. Tietyt perusosat toistuvat samanlaisina.
Tilaisuuksiin on kaikilla vapaa pääsy. Vapaaehtoisen kolehdin tuotto käytetään hengellisen toiminnan hyväksi.
Tulevien messujen päivämäärät ja teemat ilmenevät Tapahtumat-sivulta.
Valon messun osat:
1. JOHDANTO
1.1. Hiljentyminen (musiikkimeditaatio: Mahler: 5. sinfonia, Adagietto)
1.2. Jumalan lähestyminen (reflektio)
1.3. Valo on tullut keskuuteemme (kynttiläseremonia)
1.4. Pyhä henki keskellämme (Säv. Pachelbel: ”Canon”)
1.5. Alkurukous
2. LITURGIA
2.1. Kunnia Jumalan Viisaudelle
- Viisauden symboli - Pyhä Sigma - kannetaan esille
- Ave Sofia (säv. Schubert: "Ave Maria")
- Viisauden rukous
2.2. Kunnia Jumalan Voimalle
- Voiman symboli - Pyhä Delta - kannetaan esille
- Voiman rukous
2.3. Kunnia Jumalan Rakkaudelle
- Rakkauden symboli - Joutsenen kuva - selitetään
- On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä (säv. Wagner: "Pyhiinvaeltajien kuoro")
- Rakkauden rukous
2.4. Uskomme kulmakivet
- Me uskomme Jumalaan (säv. Bach: "Air")
3. PUHDISTUMISKASTE
3.1. Kasteen johdantosanat
3.2. Puhdistumisen rukous
3.3. Hiljentyminen puhdistumiseen (Mozart: Klarinettikonsertto, Adagio)
3.4. Kehotus puhdistumaan
3.5. Puhdistumiskaste
4. GNOSIS
4.1. Gnosis-teksti
4.2. Gnosis-rukous
5. YHTEISYYDEN ATERIA
5.1. Aterian johdantosanat
5.2. Ateriarukous
5.3. Yhteisyyden ateria
5.4. Yhteisyyden piiri
5.5. Kiitosrukous
5.6. Kiitosvirsi (”Nyt ymmärrän”)
6. MESSUN PÄÄTÖS
6.1. Loppumeditaatio
6.2. Päätöslaulu
6.3. Almu ja poistuminen
SIELUNMESSU (marraskuun liturgian yhteydessä)
1. Kuoleman ihme
2. Requiem (Mozart: "Requiem – Lacrimosa")
3. Pois nukkuneiden muiston kunnioittaminen
- Muistokynttilöiden sytyttäminen
PYHÄ HENKI KESKELLÄMME
Säv. Johann Pachelbel: ”Canon”, san. Pentti Tuominen ja Senja Korhonen, sov. Jasse Varpama, Gnostilainen Kamariorkesteri & Senja Korhonen ja Jussi Penttinen.
1.
Pyhä henki keskellämme,
valtakunta sydäntemme,
rakkautta Jumalamme.
2.
Pyhä valo sisimpämme,
opastaja sielujemme,
viisautta Jumalamme.
3.
Pyhä voima kantajamme,
syvä rauha mieliemme,
lahja suuri Jumalamme.
4.
Elonkehä planeettamme,
kaikki luodut maailmamme,
olemusta Jumalamme.
KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
AVE SOFIA
Säv. Frantz Schubert: "Ave Maria", san. Pentti Tuominen ja Jarmo Jylhä, sov. Jasse Varpama, Gnostilainen Kamariorkesteri ja Senja Korhonen.
Ave Sofia! Viisaus!
Sä kaikkeuden korkein mieli,
kuule rukouksemme.
Lapsinas me lähestymme sua, Sofia.
Unestamme heränneinä juuri,
valon hohde meitä johdattaa
viisauttasi kohti
ja näyttää tiedon ikuisen.
Ave Sofia!
Ave Sofia! Viisaus!
Sä sisimpämme syvin mieli,
johda ajatuksemme.
Vettä elämän me janoamme, Sofia.
Uupuneina päivämme työstä,
mielemme rauhaa halajaa.
Heijastaa sielu valoasi
ja näyttää tiedon ikuisen.
Ave Sofia!
KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
Kuuntele tästä kappale "On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä"
05-On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä.mp3 (1.9 MB) |
ON JUMALAN RAKKAUS OPPAAMME TIELLÄ
Säv. Richard Wagner: "Pyhiinvaeltajien kuoro", san Pentti Tuominen ja Jarmo Jylhä, sov. Jasse Varpama ja Jori Männistö, Gnostilainen Kamariorkesteri ja Kamarikuoro.
On Jumalan rakkaus oppaamme tiellä
Ja viisaus matkasauvamme siellä.
Vaikka tietä ei näy, kohti valoa käy
tää kulkumme nöyrä ja vilpitön.
On uskomme, tieto ihmiselle,
vain hetken turva matkalaiselle.
Uskon täyttymys tuo, meille lohtua suo,
kun sydämen tie meidät rakkauteen vie.
Me kiitämme! Ylistämme!
Valoon kun käymme yhdessä näin ikuiseen.
Me kiitämme!
KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
Uskomme kulmakivet
Uskonkäsityksemme perustuvat hengellisen määränpään ja syvän ymmärryksen yhtenäisyyteen. Sallimme yksittäisten mielipiteiden ja uskonkäsitysten moninaisuuden ilman jyrkkiä opinkappaleita.
Pidämme samanvertaisina kaikkia uskontoja, jotka opastavat ihmisiä lähimmäisenrakkauteen.
Vaikka meillä ei ole varsinaista uskontunnustusta, meillä on tiettyjä keskeisiä uskomme kulmakiviä, joita haluamme kunnioittaa:
♦ On yksi Jumala – kaiken alku ja loppu
♦ Rakkaus on Elämän laki
♦ Rukous on ihmisen yhteys Jumalaan
♦ Sielu on kuolematon
♦ Teot määräävät kohtalon
ME USKOMME JUMALAAN
Säv. J.S. Bach: "Air", san. Pentti Tuominen ja Jarmo Jylhä, sov. Jasse Varpama ja Jori Männistö, Gnostilainen Kamariorkesteri ja Kamarikuoro.
Me uskomme Jumalaan,
josta kaikki kerran alkoi,
Jumalaan, vain Häneen kaikki päättyy taas.
Ja rakkauteen Jumalan,
joka luokseen kutsuu
elämälle tarkoituksen antaen.
Ja Valtakuntaan Valon,
joka meitä kaitsee ohjaten.
Rukoukset kaikki kuulee, meille avun suo.
Lapsina Valon kehitymme täällä,
sielumme ei kuole,
kun ketju elämäin sen uudistaa.
Palkinnon saamme,
kun sielumme on kirkas,
ja ikuisuuden Valoon tiemme täältä käy.
Ja ikuisuuden Valoon tiemme käy.
KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
Uudistumiskaste
Uudistumiskasteen esikuvana on yli 2000 vuotta sitten Eufrat ja Tigris virtojen varsilla eläneiden varhaisten gnostilaisten yhteisöjen upotuskaste virtaavassa vedessä. Tähän liittyi vertauskuvallinen ajatus, että niin kuin vesi puhdistaa kehon, niin se myös henkisesti pesee pois synnit ja puhdistaa sielun. He sanoivat, että niin kuin vesi heijastaa valoa, niin myös ihminen on puettu valoon, kun hän kasteen jälkeen nousee vedestä. Tätä kastetta kutsuttiin uudistumiskasteeksi tai katumuskasteeksi.
Myös suomalaisessa gnostilaisessa yhteisössä uudistumiskaste on hengellisen uudestisyntymisen vertauskuva. Se toteutetaan upotuskasteena vain Gnostilaisten kesäpäivien yhteydessä järven rannalla. Kaupunkiolosuhteissa Gnostilaisen messun yhteydessä uudistumiskaste suoritetaan vertauskuvallisesti pyyhkäisemällä vedellä kevyesti uudistujan otsaa.
Uudistumiskaste perustuu aina ajatuskulkuun: Tunnustan Jumalan edessä. – Sovitan ihmisten edessä. – Kadun sydämessäni. – Uudistun ja teen parannuksen.
Ennen uudistumiskastetta avustaja lausuu jokaiselle henkilökohtaisesti: “Katumiesi tekojen muisto huuhtoutuu pois”. Kasteen jälkeen avustaja lausuu: “Jumala sinussa suo anteeksiannon”.
Uudistumiskaste ei ole vihkimys gnostilaisen yhteisön jäsenyyteen, vaan pelkästään henkilökohtainen sisäisen uudistumisen vertauskuvallinen pohdiskelu. Tähän voivat osallistua kaikki yhteisöön kuulumattomatkin, aikuiset ja lapset.
Yhteisyyden ateria
Yhteisyyden ateria lujittaa seurakunnan yhteyttä. Ateria on vertauskuvallinen ja se koostuu leivän, sesam-öljyn ja veden nauttimisesta osanottajien kesken.
Yhteisyyden ateria liittyy uudistumiskasteeseen. Kun varhaiset gnostilaiset uudistumiskasteen puhdistamina nousivat vedestä, heidän tuli sen jälkeen osallistua joen rantapenkalla järjestettyyn yhteiseen ateriaan, johon kuuluivat leipä, öljy ja vesi.
Ikivanhassa hengellisessä perinteessä leipää on pidetty ihmisruumiin vertauskuvana ja vettä sielun vertauskuvana. Öljy muistuttaa onnellisuudesta, jonka saavat jakaa kaikki Jumalaa ja toisiaan hengen yhteydessä rakastavat.
Nautimme yhteisyyden ateriallamme palasen leipää ja siemauksen vettä tämän perinteen mukaisesti. Kun kastamme leipäpalasemme sesam-öljyyn, ajattelemme sen vertauskuvallista merkitystä.
Yhteisyyden aterialla ei ole mitään tekemistä kristillisen Herran ehtoollisen tai minkään muunkaan vastaavan sakramentin kanssa. Aterialla nautitaan leipäsuikale, joka kastetaan sesam-öljyyn. Lopuksi nautitaan tilkkanen vettä. Ateria on lähimmäisenrakkauden vertauskuvallinen esitys. Ateriaan voivat osallistua kaikki yhteisöön kuulumattomatkin, aikuiset ja lapset.
NYT YMMÄRRÄN
Säv. trad., San. Pentti Tuominen ja Jarmo Jylhä, Gnostilainen Kamariorkesteri ja Kamarikuoro.
1.
Nyt ymmärrän,
miksi laulaa metsän lintunen,
miksi kukkii kedon kukkanen,
nyt sen ymmärrän.
Siunausta anelen,
luonnon kauneutta katselen.
Siinä äänen Jumalan
minä aina kuulen puhuvan.
2.
Nyt ymmärrän,
kuinka suurta rauhaa, onnea
elämä voi mulle antaa,
nyt sen ymmärrän.
Sydämeni aukaisen,
viisautta hiljaa kuuntelen.
Siinä äänen Jumalan
minä aina kuulen puhuvan.
3.
Nyt ymmärrän,
miksi janoni voi sammuttaa
tilkka elämäni virtaa,
nyt sen ymmärrän.
Kiitos sulle Korkehin,
kauttas rakkauden kohtasin.
Siinä äänen Jumalan
minä aina kuulen puhuvan.
KAPPALE SISÄLTYY CD-LEVYYN "GNOSTILAINEN MESSU"
Gnostilaisesta messusta sanottua:
♦ "Oli kuin olisin tullut henkiseen kotiini."
♦ "Rasittuneeseen mieleeni palasi rauha."
♦ "Löysin elämäni tarkoituksen."
♦ "Upea musiikki."
♦ "Kaunis ja puhdas."
>> Seuravan messun päivämäärä
Jumalan lähestyminen – Reflektio
Jumala, suuntaamme ajatuksemme Sinua kohti, vaikka olet meiltä salattu.
Olet kaikkeuden viisaus. Olet kaiken alku ja voima.
Olet kaikkeuden rakkaus.
Siunaa meitä!
Jumala, me puhuttelemme Sinua kuin ihmisolentoa, vaikka olet vailla persoonallista olemusta.
Me käytämme Sinusta nimitystä ”Jumala”, vaikka Sinulla ei voi olla nimeä. Yhtä hyvin voisimme kutsua sinua ”Kaikkeuden Tietoisuudeksi”. Sinä olet se, joka Sinä olet.
Sinä olet läsnä kaikkialla, niin ylhäällä kuin alhaalla, elät meissä kaikissa elollisissa ja me elämme sinussa.
Meidän on mahdotonta käsittää Sinun olemustasi, sillä Sinä olet koko kosminen järjestys ja samanaikaisesti pienimpienkin hiukkasten sisältö.
Jumala, Sinä olet meidän sielussamme.
Meidän sielumme on osa Sinua.
Sinä ilmennät itseäsi luomakunnassasi.
Sinä ilmaiset itsesi meille jokaiselle.
Sinun Valosi valtakunta on sisäisesti meidän sydämissämme.
Sinun Valosi valtakunta on täällä meidän keskellämme.
Sinä valaiset kaiken olevaisen.
![]() Gnostilaisessa messussa alttarin etuosassa on tunnuskuvana valkoinen joutsen, joka sulkee siipiensä suojaan huolenpitoa tarvitsevan lajitoverinsa. Se on rakkauden vertauskuva, mutta se on myös henkisyyden symboli, sillä se kuvaa sisäisen itsen löytämistä, gnosista. Kuvio muodostaa ympyrän, elämänpyörän vertauskuvan, josta pää sielun symbolina tähyää kohti valoa. |