Nettiluennot ja kirjallisuus
![]() |
Pentti Tuominen
GNOSIS – Löytöretkiä sisimpään itseen
Basam Books 2019
Kirja on ensimmäinen suomeksi kirjoitettu kokonaisesitys gnostilaisesta filosofiasta ja sen historiasta.
Kirja kertoo mystisestä alkutiedosta (gnosiksesta), jota ihminen on tavoitellut koko historiansa ajan. Sivuilta selviää, miten alkutieto on ymmärretty muinaisen Egyptin mysteerikouluissa, Lähi-Idän ja Intian uskonnoissa, antiikin filosofien ja alkukristillisen ajan gnostikkojen ajattelussa sekä hermeettisessä kirjallisuudessa ja kabbalassa. Kirjassa kerrotaan myös siitä, miten Jeesus opetti gnosista.
Kirjassa on myös selkeä kooste uusgnostilaisesta filosofiasta ja teologiasta sekä katsaus gnosiksesta ja ykseysajattelusta tuttujen kirjailijoiden ja runoilijoiden tuotannossa: Paulo Coelho, Eino Leino, Sven Krohn, Pentti Saarikoski ja Jenni Haukio. Kirjan lopussa on metodinen luku ”Miten löydän sisimmän itseni”. Kirja päättyy havaintoon, että vuorelle johtaa monta polkua, jotka kaikki päättyvät saman totuuden äärelle.
Tämän teoksen pitäisi kuulua jokaisen gnostilaisesta ajattelusta kiinnostuneen kirjahyllyyn.
Kirja on kovakantinen ja siinä on 207 sivua.
Hinta 25 € (sis. postikulut)
Tilaa tästä
![]() |
Hermes Trismegistos
CORPUS HERMETICUM,
Smaragditaulu ja muita hermeettisiä kirjoituksia
Aatma 2019
Muinaisen Egyptin papit olivat jo ennen antiikin aikaa koonneet yhteen suuren joukon muinaisia viisaustekstejä, mutta kun Aleksanteri Suuri oli valloittanut Egyptin 332 eaa., papisto sai hyvän syyn kääntää niitä myös kreikaksi. Papit julkaisivat tekstit Thot-jumalan nimissä. Thot oli muinaisen Egyptin viisauden jumala ja jumalallinen opas, joka ohjasi kuolleitten sieluja tuonpuoleiseen. Thot-jumalan vastine kreikkalaisessa mytologiassa oli Hermes, minkä vuoksi egyptiläiset papit viisaustekstejä kreikaksi julkaistessaan merkitsivät niiden tekijäksi nimimerkin ”Hermes Trismegistos”. Nimen loppuosa on muinaiskreikkaa ja tarkoittaa ”kolmesti suurin”.
Tämä tekstikokoelma käsitti alun perin kymmeniä kirjoituksia, jotka oli kirjoitettu useassa vaiheessa. Kokoelmaan oli koottu salaisuuksia jopa kaikkein vanhimmista teksteistä, kuten egyptiläisestä mytologiasta, pyramiditeksteistä, sarkofagiteksteistä ja kuolleiden kirjan eri versioista. Kokoelmaa pidetään suuressa arvossa sen vuoksi, että vaikka sen tekstit oli koottu yhteen luultavasti 300-100 eaa., ne ammensivat suoraan muinaisten mysteerien alkulähteestä ja ”sisältävät kaiken egyptiläisen filosofian”, kuten Aleksandrian kristitty piispa Klemens 100-luvun lopulla sanoi.
Hermeettisten tekstien aihealue on laaja. Jotkut tekstit käsittelevät Jumalan ykseyttä ja hyvyyttä sekä kehottavat sielun puhdistautumiseen ja Jumalan kunnioitukseen. Jotkut käsittelevät henkistä alkemiaa ja magiaa, kun taas jotkut sisältävät gnostilaisuuteen tai platonismiin vivahtavia pohdiskeluja. Hermeettiset tekstit avaavat kuvan gnostilaisuudesta paljon selkeämpänä kuin esimerkiksi Pistis Sofia tai Nag Hammadin kirjaston evankeliumit, jotka esittävät asiat varsin sekavasti ja sirpaleisesti. Onkin sanottu, että hermetismi on ollut gnostilaisuudelle samaa kuin kabbala juutalaisuudelle – avain sisäiseen ymmärrykseen.
Corpus Hermeticum on nyt käännetty myös suomeksi. Seitsemäntoista Corpus Hermeticum -traktaatin seuraksi tähän kirjaan on lisäksi käännetty kolme muuta hermeettistä tekstiä: ”Asklepios eli Täydellinen saarna” ja Nag Hammadista löydetty ”Tutkielma kahdeksannesta ja yhdeksännestä” sekä kuuluisa ”Smaragditaulu”.
Kirja on pehmeäkantinen ja siinä 224 sivua.
Hinta on 30 € (sis. postikulut)
Tilaa tästä
Ismo Dunderberg ja Antti Marjanen:
Nag Hammadin kätketty viisaus - Gnostilaisia ja muita varhaiskristillisiä tekstejä
PAINOS LOPPU. KIRJASTOISTA VOI KYSELLÄ.
![]() |
Amin Maalouf:
Valon puutarhat
Kirja kertoo manikealaisuuden perustajan, profeetta Manin elämäntarinan.
Ote kirjan esittelytekstistä:
Nykyihmisen mielessä sana manikealaisuus tarkoittaa mustavalkoista ja ehdotonta ajattelua. Profeetta Manin ajattelusta mustavalkoisuus oli kuitenkin kaukana: Mani itse kuvaili uskontoaan merenä, johon muut uskonnot kuten zarathustralaisuus, kristinusko ja buddhalaisuus yhtyvät. Maailmanuskonnoksi levinnyt manikealaisuus kilpaili kristinuskon kanssa suosituimmuudesta monta sataa vuotta. Mani oli 200-luvulla jaa. elänyt persialaisen kuvataiteen isä, lääkäri ja filosofi, jota kiinalaiset kutsuivat "valon Buddhaksi" ja egyptiläiset "Jeesuksen apostoliksi". Hän oli suuri humanisti, joka yritti saada uskontojen keskinäisen taistelun vallasta ja maailmanherruudesta loppumaan. Yksi syy manikealaisuuden häviämiseen maailmankartalta lienee juuri tässä: Manin mielestä uskonnon nimissä ei pitänyt sotia. Manin sanoman suosio muodostui lopulta liian suureksi uhaksi vallanpitäjille.
![]() |
Pistis Sophia – Gnostilainen käsikirjoitus -300 luvulta
Toimittajat: Seppo Aalto, Jouni Marjanen
Kääntäjät: Kalervo Mielty, Pirkko Carpelan
![]() |
Sven Krohn: Ydinihminen
– Ihmisen mitta ja tulevaisuus, avaus filosofiseen ihmistutkimukseen
Kooste filosofian professori Sven Krohnin kymmenestä artikkelista, joissa käsitellään gnostilaista ihmiskuvaa ja gnosista syvällisesti ja kunnioittavasti.
Painos on loppuunmyyty, mutta kirja löytyy kirjastoista ja mahdollisesti antikvariaateista.
![]() |
Tobias Churton: Kohtalon suudelma – Tositarina Juudaksen evankeliumista.
Juudaksen evankeliumina tunnettu gnostilainen kirjoitus löydettiin vuonna 1978 Egyptistä, ja sen englanninkielinen käännös julkaistiin kohun saattelemana vuonna 2006. Kirjoitus on hiljattain suomennettu Helsingin yliopiston eksegetiikan laitoksella. Tobias Churtonin teos Kohtalon suudelma kertoo tuon historiallisen tekstin löytämisestä, julkaisemisesta ja sen saamasta ristiriitaisesta vastaanotosta.Churtonin kirja selittää yleistajuisesti Juudaksen evankeliumin sisällön ja merkityksen gnostilaisten kirjoitusten ja tradition valossa ja tarjoaa näin uuden näkökulman koko kristinuskon alkuperään. Churton ei ainoastaan avaa evankeliumin tekstiä vaan myös herättää pohtimaan, miksi kirkon piirissä merkityksettömäksi julistettu kirjoitus on nostattanut niin voimakkaita reaktioita. Kirja tuo uutta mielenkiintoista ja objektiivista sisältöä keskusteluun pyhien kirjoitusten merkityksestä ja kristillisyyden alkulähteistä sekä kristinopin ja gnostilaisuuden suhteesta.Kirjoittaja Tobias Churton on valmistunut Oxfordista pääaineenaan teologia ja julkaissut useita kirjoja muun muassa gnostilaisuudesta, vapaamuurariudesta ja alkemiasta. Hän luennoi Exeterin yliopistossa länsimaisista esoteerisistä perinteistä ja pyrkii tuomaan akateemisen tutkimuksen tuloksia myös laajan yleisön tietoisuuteen.
Kirjakauppaan
![]() |
Eino Leino: Alla kasvon Kaikkivallan
– Mystillinen trilogia: erään aikansa lapsen ajatuksia, tunnustuksia ja kaukonäkyjä
Eino Leino (1878 - 1926) oli suomalainen kirjailija, lehtimies ja kriitikko, jonka laaja ja monipuolinen kirjallinen tuotanto sisälsi runoutta, romaaneja, näytelmiä, esseitä ja lehtipakinoita sekä suomennoksia ulkomaisesta kirjallisuudesta. Hänet luetaan Suomen merkittävimpiin kirjailijoihin. Hän oli mystikko ja metafyysikko, joka oli saanut vaikutteita myös teosofiasta.
Eino Leinon tuotannossa on useita äänenpainoja, joita voi pitää myös gnostilaisuutena, joskaan tätä ei vielä Leinon aikana tunnistettu, vaan ne pantiin teosofian "piikkiin". Yksi selkeästi gnostilaisesti virittynyt teos on 1917 ilmestynyt "Alla kasvon Kaikkivallan", jota tekijä itse luonnehtii "mystilliseksi trilogiaksi. Kirja on täynnä gnostilaista mystiikkaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on teokseen sisältyvä kappale "Aurinkolaulu".
Lue tästä koko kirja "Alla kasvon Kaikkivallan" pdf-tiedostona.
![]() |
Pekka Ervast: Gnostikot
Pekka Ervast (1875-1934) oli mystikko ja teosofian uranuurtajia Suomessa. Hän toimi Suomen Teosofisen Seuran ylisihteerinä vuosina 1907–1917 ja 1918–1919. Vuonna 1920 hän erosi seurasta ja perusti Ruusu-Ristin. Ervast julkaisi elinaikanaan 70 omaa teosta.
Kirja "Gnostikot" ilmestyi 1943. Se on laadittu pikakirjoituksella Ervastin 1928 pitämistä luennoista. Kirja valottaa hyvin alkukirkon ajan gnostilaisuutta ja sen merkitystä kristinuskon kehittymiselle.
![]() |
![]() |
Coelhon teoksissa esiintyy paljon gnostilaisia ajatuksia. Seuraavassa muutama sitaatti hänen ajatelmistaan:
"Olemme kaikki osa jumalallista kipinää. Meillä kaikilla tässä luomakunnassa on päämäärä nimeltä rakkaus." (Voittaja on yksin)
"Jos tunnet rakkauden, tunnet myös Maailman Sielun, koska se on pelkkää rakkautta." (Alkemisti)
"Rakkaus on voima, joka muuttaa ja jalostaa Maailman Sielua." (Alkemisti)
"Ihminen ymmärtää elämää ja maailmankaikkeutta vasta sitten, kun löytää toisen puoliskonsa." (Brida)
Coelhon gnostilaiset äänenpainot tulevat selvimmin esiin hänen teoksessaan "Valon Soturin käsikirja", josta on poimittu näytteitä oheiseen pdf-tiedostoon.
![]() |
Gnostilaisen Seuran jäsenenä saat käyttäjätunnuksen, jolla pääset lukemaan www.gnosis.fi jäsensivuilla olevia e-kirjoja.
► Gnostilaisen Seuran jäseneksi voit liittyä vaikkapa tästä
![]() |
Ravi Ravindra
Bhagavad Gita – Navigointiopas elämän taistelussa
Suom. Kalervo Mielty
Ravindran kirja selostaa länsimaiselle lukijalle helposti avautuvalla tavalla Intian yhden merkittävimmän uskonnollisen teoksen, Bhagavad Gitan ajatusmaailmaa, opetuksia ja symboliikkaa. Kirja korostaa gnosiksen (sanskr. jnana) keskeistä asemaa henkisellä polulla ja Itsen tuntemisessa.
Linkki e-kirjaan
![]() |
Pekka Ervast: Gnostikot
Pekka Ervast (1875-1934) oli mystikko ja teosofian uranuurtajia Suomessa. Hän toimi Suomen Teosofisen Seuran ylisihteerinä vuosina 1907–1917 ja 1918–1919. Vuonna 1920 hän erosi seurasta ja perusti Ruusu-Ristin. Ervast julkaisi elinaikanaan 70 omaa teosta.
Kirja "Gnostikot" ilmestyi 1943. Se on laadittu pikakirjoituksella Ervastin 1928 pitämistä luennoista. Kirja valottaa hyvin alkukirkon ajan gnostilaisuutta ja sen merkitystä kristinuskon kehittymiselle.
![]() |
Kalervo Mielty: Tuomaan evankeliumin avain
Gnostilainen Tuomaan evankeliumi löydettiin Egyptistä, Nag Hammadin lähistöltä v. 1945 yhdessä muiden, n. 50 koptinkielisen kirjoituksen kanssa.
Tämä Kalervo Mieltyn kirja pyrii paneutuman siihen elämänkatsomukseen ja -filosofiaan, joka kuultaa läpi koko Tuomaan evankeliumin ydinsanomassa, ja joka lienee sävyttänyt myös sen yhteisön ajattelutapaa, jolle tekstin säilyminen tuleville, tuntemattomille polville on ollut vaivannäön arvoinen asia.
Linkki e-kirjaan (vain Gnostilaisen Seuran jäsensivuilla; liity jäseneksi)
![]() |
Pistis Sophia
Gnostilainen evankeliumi kolmannelta vuosisadalta.
G.R.S. Meadin englanninkielisen käännöksen pohjalta suomeksi toimittanut Pekka Ervast. Mystica. Helsinki 1927. Digitalisoitu näköispainos 2006.
Linkki e-kirjaan (vain Gnostilaisen Seuran jäsensivuilla; liity jäseneksi)
![]() |
Charles William King:
The Gnostics and their Remains, Ancient and Medieval.
London 1864.
Linkki e-kirjaan (vain Gnostilaisen Seuran jäsensivuilla; liity jäseneksi)
![]() |
Ethel S. Drower:
The Secret Adam - A Study of Nasoraean Gnosis.
Oxford University Press 1960
Linkki e-kirjaan (vain Gnostilaisen Seuran jäsensivuilla; liity jäseneksi)
![]() |
Douglas M. Parrot:
Gnosticism and Egyptian Religion
Novum Testamentum, Volume 29, Number 1, 1987 , pp. 73-93 (21)
Linkki e-kirjaan (vain Gnostilaisen Seuran jäsensivuilla; liity jäseneksi)
![]() |
John D. Turner:
Ritual in Gnosticism
Society of Biblical Literature Seminar Papers, 1994 (Atlanta: Scholars Press, 1994), 136-181.
Linkki e-kirjaan (vain Gnostilaisen Seuran jäsensivuilla; liity jäseneksi)
![]() |
Hans Jonas:
The gnostic religion
– The message of the Alien God and the
Beginnings of Christianity
Kirja on luettavissa e-kirjana.
>> pdf-tiedosto
Edellä esiteltyihin e-kirjoihin pääset käsiksi
liittymällä Gnostilaisen Seuran jäseneksi.
Kirjeopisto Hermes
Kirjeopisto Hermes tarjoaa laajan valikoiman esoteerista luettavaa Gnostilaisen Seuran jäsenille ilmaiseksi.
Esoteerisen tiedon symbolina kirjeopistomme tunnushahmoksi on valittu Hermes Trismegistos. Hän oli esoteerinen nimitys jumaluudesta, jota egyptiläisessä mytologiassa edusti Thot, kreikkalaisessa Hermes ja roomalaisessa Mercurius. Näitä jumaluuksia pidettiin oppaina, jotka ohjasivat kuolleitten sieluja tuonpuoleiseen, ja jotka myös toimivat jumalten sanansaattajina.
Tällä hetkellä Kirjeopisto Hermes sisältää seuraavat artikkelit:
1. Esoteerisista käsitteistä + esoteerinen sanasto A - Ö
2. Esoteerisista riiteistä
3. Miten esoteerikot selittävät maailman synnyn?
4. Miten esoteerikot selittävät ihmisen synnyn?
5. Egyptiläinen gnosis
6. Gnosis Mesopotamiassa
7. Kreikkalainen gnosis
8. Roomalaiset mysteerit
9. Essealaiset
10. Gnostilaisuuden syntyvaiheet
11. Simon Magus
12. Mandealaiset
13. Setiläiset
14. Valentinolaiset
15. Manikealaiset
16. Kataarit
17. Gnostilaisten ristiriidat katolisen kirkon kanssa
18. Gnostilaiset tekstit
19. Sofiologia
20. Alkemia
21. Hermetismi
22. Kabbala
23. Keskiajan ruusuristiläisyys
24. Uuden ajan ruusuristiläisyys
25. Vapaamuurariuden historia
26. Miesten vapaamuurariuden eri muodot ja astejärjestelmät
27. Miesten ja naisten yhteisvapaamuurarius ja naisvapaamuurarius
28. Vapaamuurariuden henkinen sisältö
29. Mitä on uusgnostilaisuus?
30. Uusgnostilaiset kirkot ja seurat maailmalla
31. Suomen Gnostilainen Seura
32. Gnostilainen Riitti
33. Uusgnostilaisuuden jumalakäsitys ja kosmologia
34. Uusgnostilaisuuden sielukäsitys
35. Uusgnostilaisuuden pelastuskäsitys
36. Gnosis
37. Hyvän ja pahan problematiikka
38. Uusgnostilaisuuden eettinen koodi
39. Ihmisen yhteys Jumalaan
40. Teosofia
41. New Age
42. Odd Fellow Veljeskunta
43. Martinisti-järjestöt
44. Ordo Templi Orientis (OTO)
45. Hermetic Order of the Golden Dawn
46. Druidi-veljeskunnat
47. Wicca
48. Mestari Hilarion 12 universaalia lakia
Kirjeopisto Hermeksen artikkeleihin pääset käsiksi
liittymällä Gnostilaisen Seuran jäseneksi.
Gnosis – sisäinen tieto
Kuuntele tästä Gnostilaisen Seuran puheenjohtajan haastattelu Näkökulmia mesokosmoksesta sivustolla.
![]() |
Osallistumalla Gnostilaisen Seuran tapahtumiin, tapaat muita henkisen polun kulkijoita, joiden kanssa ja voit vaihtaa ajatuksia ja oppia lisää.